آب و هوا در استانبول و جاذبه های گردشگری آن
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

آب و هوا در استانبول:

متوسط ​​دما در استانبول بسیار متفاوت است. با توجه به رطوبت ، دمای هوا در بیشتر سال به استثنای بعضی از هفته های سرد در زمستان ، احتمال کم بارش در بیشتر سال وجود دارد. استانبول در مقایسه با مقاصد گردشگری در سراسر جهان تا حدودی معتدل است. اگر به دنبال گرمترین زمان برای بازدید از استانبول هستید ، گرم ترین ماه ها اوت ، جولای و سپس ژوئن است و گرمترین زمان سال به طور کلی اواخر ماه ژوئیه است که اوج به طور منظم در حدود  (31.7 درجه سانتی گراد) است که درجه حرارت به ندرت (22.9 درجه سانتی گراد) در شب کاهش می یابد.

ایاصوفیه

ایاصوفیه معروفترین مسجد استانبول است که زمانی کلیسا بود و بعد مسجد

ایاصوفیه در واقع از ابتدا پرستشگاهی برای مذاهب مختلف بوده است. این بنا در سال 537 بنا شد و در ابتدا قصر شاه قسطنطنیه بود و برای مدت 60 سال نیز به عنوان کلیسای کاتولیک روم به کار میرفت. در سال 1435 به عنوان مسجد پذیرفته شد و تا سال 1931 نیز به همین صورت باقی ماند. بازگشایی مجدد آن به عنوان موزه در سال 1935 صورت گرفت. این بنا در آن زمان به عنوان بزرگترین قصر جهان شناخته می شد  و به عنوان منبع الهامی برای ساخت سایر مساجد نظیر «مسجد آبی رنگ» شد. دلیل اصلی شهرت این ایاصوفیه موزاییک ها و کاشی کاری های نقاشی شده با الهام از مذاهب مختلف است.

این بنا در زمان حکومت کنستانتین دوم برای اولین بار به عنوان کلیسا در قرن سوم میلادی ساخته شد و در زمان فتح استانبول بدست عثمانیان کلیسای این مجموعه به مسجد تبدیل شده و در طول جنگ ها چند بار مورد آتش سوزی قرار گرفت و بارها بازسازی شد تا اینکه در زمان آتاتوک آن را به موزه تبدیل نمودند.در این مجموعه باشکوه معماری های برجسته از از دوران طلایی بیزانس گرفته تا اوج هنر معماری عثمانی را به نمایش درآمده و جزو پنج جاذبه دیدنی مهم استانبول به شمار میرود که واقع در میدان سلطان احمد پربازدید ترین منطقه استانبول میباشد .موزه ایاصوفیه همه روزه بجز دوشنبه از صبح تا عصر باز بوده و از جاذبه های نزدیک به آن میتوان به قصر توپکاپی و مسجد سلطان احمد استانبول اشاره داشت .

مسجد آبی رنگ

در میان مساجد زیبای استانبول مسجد آبی که دراصل مسجد سلطان‌احمد نام دارد یکی‌از مساجد زیبا و تاریخی استانبول است. به‌این‌دلیل اینجا به مسجد آبی مشهور شده که از رنگ آبی درون آن زیاد استفاده شده‌است. ساخت آن به‌دوران عثمانیان و سال‌های 1609 الی 1616 میلادی برمیگردد و از خصوصیات خاص مسجد آبی این‌است که تنها مسجدی در استانبول هست که 6 مناره دارد که به دلیل شباهت با خانه خدا خشم مسلمانان را برانگیخت و به همین دلیل مناره 7 ام نیز به این عمارت اضافه شد. گنبد مسجد آبی با سرب پوشیده شده‌است و 3 ورودی مجزا دارد. فضای این مسجد زیبا و دارای محیطی آرامش‌بخش است. و درون آن به‌زیبایی تزئین شده، از سنگ‌های مرمر گرفته تا قالی‌های رنگی و کاشی‌های خوش‌نقش‌ونگار. عثمانیان باساخت این‌بنا می‌خواستند توانایی خود را در معماری نشان‌دهند و مسجد آبی نشانه‌ای باشد زیباتر از ایاصوفیه.

کاخ موزه توپکاپی

قلعه توپکاپی  یا همان کاخ موزه توپکاپی از آثار باستانی معروف استانبول است که مربوط به دوران عثمانیان می‌شود و دیوار آن از شاخ طلایی تا دریای مرمره کشیده شده است. ساخت این قلعه به دوران سلطان محمد فاتح بازمیگردد و محل اقامت برخی از سلاطین عثمانی بوده‌است. امروزه این قلعه به‌یک موزه تبدیل‌شده و از جاذبه‌های مهم شهر و زیباترین موزه های استانبول است. از برخی از میراث مهم عثمانی در آنجا قرار‌دارند که در‌معرض دید عموم قرار گرفته‌اند مثل شمشیر حضرت محمد و لباس‌های سلطنتی عثمانیان. معماری کاخ بسیار زیبا و دارای نمایی گنبدی است و درون آن سازه‌های متعدد و باشکوهی قرار گرفته‌اند. بر روی دیوارهای این کاخ می‌توان اشعاری را با خط فارسی دید که برای ما ایرانیان دیدنش بسیار جالب است و درون ساختمان‌ها به زیبایی با سنگ‌های مرمر و کاشی‌های زیبا تزئین شده است.





:: بازدید از این مطلب : 533
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : آرمیتا تور
ت : پنج شنبه 28 فروردين 1399
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی